Какво трябва да знаете за креатина?

хранителна добавка, креатин
facebook, фейсбук, onlinemedicine.bg, onlinemedicinedrts
Моля, последвайте ни във фейсбук, като кликнете върху тази картинка.

Всичко най-важно за така известната хранителна добавка с креатин

Креатинът е вещество, което се произвежда естествено от човешкия организъм и се намира в различни храни. Той играе много роли в тялото, но е особено важен за съхранението и производството на енергия.

Креатинът е много популярен сред хората, които тренират. Международният олимпийски комитет и NCAA (Националната колежанска атлетическа асоциация) разрешават употребата на това вещество сред своите спортисти.

Някои хора се раждат с метаболитно разстройство, при което тялото им не може ефективно да произвежда, транспортира или съхранява креатин. В тези случаи им е необходима добавка, която го съдържа.

Веществото най-често се използва за подпомагане или подобряване на спортните постижения. Употребява се и за повишаване нивата на креатин при хора с нарушения на метаболизма, като дефицит на GAMT (гуанидиноацетат N-метилтрансфераза).

onlinemedicinedrts, последвайте ни във фейсбук
Моля, последвайте ни във фейсбук, като кликнете върху тази картинка.

Този вид хранителна добавка може да се използва и при следните случаи:

  • при загуба на мускули и кости;
  • стареене;
  • сърдечно заболяване;
  • срещу умора;
  • за укрепване на имунитета;
  • за подобряване на функциите на мозъка
  • за управление на диабета;

Веществото помага както на професионалните спортисти, така и на обикновените хора. Смята се, че е по-полезно за анаеробни упражнения (такива, които укрепват мускулите), отколкото за аеробни упражнения (движения, които подобряват издръжливостта).

Различни проучвания, включително мета-анализ на футболисти, подкрепят използването на това вещество като усилвател на атлетизма.

креатин, таурин, аминокиселина таурин, таурин срещу стареене

Въпросното изследване е обединило резултатите от проучвания, включващи футболисти на различна възраст, приемали тази добавка.

Учените предполагат, че най-добрият ефект се получава когато се приема  зареждаща доза от 20 до 30 грама креатин, разделени три до четири пъти на ден, в продължение на шест до седем дни. Препоръчително е след това да се приемат поддържащи дози от 5 грама на ден в продължение на девет седмици или повече. Има още един вариант, който предлага доза от 3 милиграма на килограм телесно тегло (мг/кг) на ден в продължение на две седмици или повече. 

Тъй като креатинът се съдържа предимно в храни от животински произход, тази добавка е доста привлекателна и за използване от вегани или спортисти вегетарианци.


  1. Протеин предпазва от затлъстяване при жени
  2. Интермитентен фастинг – плюсове и минуси
  3. Редовни тренировки – стоп на депресията!
  4. Защо ходенето е най-доброто упражнение?
  5. Бъдете активни докато остарявате и ще живеете по-добре

onlinemedicine.bg

Consent Preferences